dinsdag 24 november 2015

Reisverslag: Via de onbekende bestemming naar de Kathmandu Vallei

Terug naar de 'bewoonde wereld'
Weer in Pokhara verwende ik mezelf met een heerlijk warme douche! De eenvoud in de bergen stond in schril contrast met de luxe van ons hotel. Wat een immens verschil. 

Het voelde goed om uit te rusten en alle indrukken te verwerken. Tegelijkertijd verlangde ik naar nóg een wandeling, wilde ik terug naar de Himalaya. Gelukkig kon ik de besneeuwde bergtoppen nog zien....

De onbekende bestemming
 
Samen met Holi en haar moeder op de foto tijdens het bezoek aan haar geboortedorp. Ongelooflijk te zien in welke eenvoud deze lieve kanjer van een vrouw is opgegroeid. Diep respect!

Bezoek aan de Heiligdommen
Indrukwekkend om van dichtbij de rituelen te mogen ervaren tijdens de lichaamsverbrandingen aan de heilige Bagmati rivier in Pashupatinath. De Kora te lopen rond de enorme Stupa van Boudhanath terwijl de gebedsmolens draaiende gehouden worden. In Bakthapur waande ik me terug in de tijd met al die gebouwen en tempels van houtsnijwerk. Haast te veel om in me op te nemen.


  

In het klooster
3 Dagen verbleef ik in het mooie Kopan Klooster, omgeven door de monniken in hun rode kledij. Buiten de kloostermuren maakte ik contact met de plaatselijke bevolking die op het land werkte. Overal voelde ik me welkom in dit stukje 'niet toeristische' deel van Nepal. Geweldig om het leven in de Kathmandu Vallei van zo dichtbij mee te mogen maken.

                  

Wandelen in de Kathmandu Vallei
Ter afsluiting van deze prachtige reis 3 dagen, over weinig belopen paden gewandeld. Ik genoot weer van de inspanning, de stilte en de mooie uitzichten over de lieflijke groene heuvels met heel in de verte de langgerekte Himalaya range. Toch was er ook een weemoedig gevoel, want de laatste dagen in Nepal waren aangebroken. Elke dag een beetje afscheid nemen....ik wist echter héél zeker: Ik zou terug komen!
 
                            

                 

                        

De laatste dagen en weer naar huis
22. Weer terug in Kathmandu slenterde ik door Thamel, op zoek naar leuke cadeautjes voor thuis. Wilde ik alle geuren opsnuiven en de kleurenpracht op mijn netvlies vastleggen. 

23. Het was tijd om naar huis te gaan. De transfer naar de luchthaven vervulde me met weemoed. Gelukkig had ik ook op de terugreis ruimschoots de tijd. Zo kon ik rustig afscheid nemen en me verheugen om morgen weer thuis te komen. Een schat aan ervaringen, herinneringen en ontmoetingen rijker!

24. Thuis nam ik haast verbaasd mijn eigen woonomgeving in me op, een compleet andere wereld.....ik moest duidelijk nog landen....Het voelde heel fijn om weer dicht(er) bij mijn dochters, familie en vrienden te zijn. 

Anita








Geen opmerkingen:

Een reactie posten